Barokowe konstelacje #2 / Vivaldi / Cztery pory roku

Koncert
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
50 zł - N, 40 zł - U

Wykonawcy:

  • Iohan Coman – skrzypce – laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Mieczysława Wajnberga
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna
  • Adam Banaszak - dyrygent

W programie:

  • A. Vivaldi - Cztery pory roku
  • J.S. Bach - IV Suita orkiestrowa D-dur BWV 1069
  • G. F. Händel - Muzyka ogni sztucznych 

 

Koncert odbywa się z okazji Roku Ludzi Nauki z Kujaw i Pomorza oraz Roku Wilhelminy Iwanowskiej oraz z okazji 340. rocznicy urodzin G. F. Händla.

 

Podczas drugiego koncertu cyklu „Barokowe konstelacje” usłyszymy twórczość czołowych przedstawicieli baroku – Georga Friedricha Händla, Jana Sebastiana Bacha i Antonia Vivaldiego. Ich dzieła: Muzyka ogni sztucznych, IV suita orkiestrowa D-dur BWV 1069 i Cztery pory roku charakteryzują się harmonią, porządkiem i majestatem. Świetnie ukazują obraz wszechświata, który ówcześni uczeni tak bardzo starali się zgłębić.

Jan Sebastian Bach jest przez wielu nazywany największym kompozytorem wszechczasów. Jego twórczość obejmuje różnorodne formy: suity, kantaty, pasje, koncerty, sonaty czy fugi (które do dziś są uznawane za szczyt wirtuozerii). Muzyka Bacha, ciesząca się niesłabnącą czcią, została nawet… wysłana w kosmos. W 1977 roku NASA wystrzeliła dwie sondy z pozłacanymi dyskami, na których znalazły się m.in. dzieła niemieckiego mistrza. 

Suity były popularnymi w baroku formami muzyki rozrywkowej. Utwory składały się z czterech podstawowych tańców. Były to: allemande, courante, sarabanda i gigue, często wzbogacanych o inne tańce lub utwory nietaneczne. Sam Bach nazywał swoje cztery suity orkiestrowe Uwerturami.

Georg Friedrich Händel był rówieśnikiem Bacha, a jego twórczość również zapisała się na stałe w kanonie muzyki poważnej. Dzieła artysty towarzyszą chociażby koronacjom i ślubom monarchów. Jako królewski kompozytor Händel zachwycał londyńską publiczność utworami operowymi. Z czasem, gdy zainteresowanie operą osłabło, zyskał uznanie dzięki serii oratoriów. 

Muzyka ogni sztucznych powstała w 1749 roku dla uczczenia podpisania traktatu pokojowego w Akwizgranie, kończącego wojnę o austriacką sukcesję. Wykonanie utworu towarzyszyło pokazowi sztucznych ogni w londyńskim Green Park. O randze wydarzenia świadczy fakt, że kilka dni przed premierą, podczas publicznej próby, tłumy słuchaczy zatamowały ruch na London Bridge. Muzyka ogni sztucznych została pierwotnie rozpisana na 9 rogów, 9 trąbek, 24 oboje, 12 fagotów i 3 kotły. Na prośbę króla Händel pierwotnie zrezygnował z instrumentów smyczkowych. Zostały włączone do suity później, kiedy kompozytor przepisywał utwór z intencją wykonywania go podczas koncertów. 

W repertuarze „Barokowych konstelacji” nie mogło zabraknąć dzieł Antonia Vivaldiego.  Chociaż jego dorobek kojarzy się przede wszystkim z Czterema porami roku, jest on znacznie obszerniejszy.  Kompozytorowi przypisuje się autorstwo ponad 800 utworów, wśród których znalazła się większość gatunków i form muzycznych typowych dla epoki baroku.

Cztery pory roku są cyklem czterech koncertów skrzypcowych skomponowanych w 1720 roku i wydanych 5 lat później. Vivaldi  stworzył przekonujący muzyczny pejzaż wiosny, lata, jesieni i zimy. Kompozycje ukazują cykliczność natury, powiązaną z ruchem ciał niebieskich i fizyką. Wymagają od wykonawców niezwykłej sprawności i umiejętności szybkiego grania pasaży.  

Gwiazdą wieczoru będzie solista Iohan Coman – laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Mieczysława Wajnberga. Jest studentem Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie oraz uczestnikiem kursów mistrzowskich Hilary Hahn, Anthony’ego Marwooda i Luke’a Hsu. Występował u boku takich dyrygentów, jak Trevor Pinnock, Simon Rattle, Semyon Bychkov i John Wilson.